انواع تبلیغات در نقطه فروش با 3 روش موثر

انواع تبلیغات در نقطه فروش با 3 روش موثر

انواع تبلیغات در نقطه فروش (Point of Sales)، به برنامه‏ ریزی و داشتن استراتژی فروش نیاز دارد. تبلیغات در نقطه خرید (Point Of Purchase) سبکی از بازاریابی اثرگذار می باشد.

در این روش مخاطبین هدف افرادی هستند که با هدف خرید به محل های فروش مراجعه می کنند. این مخاطبین با مشاهده بازاریابی در نقاط فروش به خرید ترغیب می شوند. انواع تبلیغات در نقطه فروش شامل تخفیفات تعدادی (یکی بخر دوتا ببر) و تخفیف کالاهای مکمل (شامپو و حالت‌دهنده) است. همچنین ایجاد تمایز و ارزش، برای به چشم آمدن از مهم‌ترین ویژگی ‏های POP است.

نتایج نظرسنجی Ravenshoepackaging در باب عوامل مهم در تبلیغات POP، اینگونه است. جذابیت‏ های بصری طرح اجرایی بیشترین و اندازه طرح کمترین امتیاز را دارا هستند. توجه به نکات فوق برای آنالیز انواع تبلیغات در نقطه فروش ضروری است. با توجه به این شرایط مراکز تخفیفی می بایست در کنار داشتن برنامه‏ های ‌اندازه‌گیری فروش، به اجرای رسانه‏ های POP اقدام کنند. این رسانه ها بیشترین ارتباط بصری را در عین انتقال پیام ارزشمند و ساده، ارائه می‌کنند.در ادامه برای بررسی موشکافانه با راگت همراه شوید.

استراتژی تبلیغات در نقطه فروش

استراتژی این تبلیغات می بایست توسط مدیران سیاست گذاری شود. اولین مسئله ای که به بررسی نیاز دارد هدف از تبلیغات در نقطه خرید است. اینکه هدف، فروش محصول نزدیک به اتمام تاریخ مصرف است یا نمایش کالای جدید، در تبلیغات تفاوت ایجاد می کند.

اینکه کالا بسته به نوع فصل یا مناسبت های پیش رو برای فروش گذاشته شده است یا به عنوان کالایی همیشگی در مراکز به فروش می رسد، استراتژی این نوع از تبلیغات را تعیین می کند. نکته قابل ذکر این است که اصولا تبلیغات PoP به‌ مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل مراکز تجاری و فروشگاه ها باید مدام در حال تعریف طرح های جدید باشند.

روش های تبلیغات در نقطه فروش

این روش ها به شرایط داخلی کشورها بستگی دارد. به عنوان مثال ایالات متحده هر سال 25 هزار میلیارد صرف تبلیغات داخل فروشگاه ها می کند. در ایران استفاده از این سبک متداول شده  اما فضا برای این نوع تبلیغات هنوز بکر و دست نخورده است. خلاقیت، لزوم موفقیت اجرای این روش ها است. در ادامه به بررسی چند روش برای تبلیغات در نقطه خرید می پردازیم.

طرح حجمی فیزیکی مانند ماکت با ظاهری جذاب برای جلب ‌توجه مخاطبان گزینه‏ء مناسبی است. استفاده از تکنولوژی‌ نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات تکمیلی محصولات توصیه می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که در این نوع تبلیغات خلاقیت به نسبت گیرایی پیام در اولویت دوم قرار می گیرد. به این معنی که بیننده می بایست پیام تبلیغات را ساده و بی دردسر دریافت کند اما اجرای خلاقانهء آن به تاثیرگذاری بیشتر می انجامد.

در اینجا برخی از این روش ها را بیان می کنیم :

  1. استندهای ایستاده و رومیزی
  2. استندهای چاپی در ورودی و بین قفسه ها
  3. نصب آویزهای سقفی و دیواری
  4. نصب برچسب های ساده و حجمی در نقاط مختلف
  5. اجرای انواع سبک های تبلیغات چاپی
  6. نصب نمایشگرهای دیجیتال
  7. نصب ماکت های حجمی دو بعدی و سه بعدی
  8. اجرای ایده های خلاقانه در بهره گیری از حواس پنجگانه نظیر رنگ، بو، صدا و …

آینده تبلیغات در نقطه فروش

آینده این نوع تبلیغات روشن ارزیابی می شود. استفاده از تکنولوژی هایی مانند صفحه نمایش روز به روز در حال پیشرفت می باشد. به عنوان مثال، سوپرمارکت tesco در انگلیس اعلام کرده است در شعبه‌های خود از صد صفحه نمایش دیجیتال استفاده خواهد کرد.

نتایج تبلیغات در نقطه خرید حاکی از آن است که این سبک در تبدیل میل خرید به اقدام به خرید موفق عمل می کند. اما اینکه آیا سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه صرفه اقتصادی دارد در هاله ای از ابهام قرار دارد؟ آینده تبلیغات در نقطه فروش از آن افرادی است که از خلاقیت را با کیفیت ادغام می کنند.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ

برای مشاهده انواع تبلیغات محیطی در راگت روی دکمه زیر کلیک کنید.