سبک تبلیغات غیرمستقیم، زیرپوستی، نامشهود، نامرئی !!!

سبک تبلیغات غیرمستقیم، زیرپوستی، نامشهود، نامرئی !!!

سبک تبلیغات غیرمستقیم را در همان ابتدای مطلب با مثالی کاملا ساده شرح می دهیم. قطعا تابحال در شبکه های خانگی، برنامه های تلویزیونی از جمله آموزش آشپزی را دیده اید.

این برنامه ها به دلیل نیازمندی به پشتیبانی مالی از جانب برندهای تولید کننده ی وسایل آشپزخانه حمایت می شوند. این برنامه های آموزشی معمولا به صورت مستقیم تبلیغ نمی کنند.

تنها کافی است از محصولات برند حامی در طول برنامه و فرآیند طبخ غذا استفاده نمایند. در این سبک، تبلیغات برند مذکور به صورت کاملا غیرمستقیم یا به اصطلاح زیرپوستی انجام گرفته است.

در این روش شرکت نه تنها به هدف جذب مشتریان جدید دست می یابد بلکه اعتبار خود را نیز افزایش می دهد. جالب است بدانید بسیاری از برند ها برای حضور در شبکه های خانگی و برنامه های این چنینی نه تنها هزینه های اسپانسری را برعهده می گیرند بلکه مبالغ بیشتری را نیز می پردازند.

دلیل اهمیت تبلیغات در کسب و کارهای جهان امروز

در دنیای امروز، شرکت ها و سازمان های گوناگون در زمینه های مختلف ارائه ی خدمت یا محصول می نمایند.

از بین این حجم از گزینه های پیش رو برای مصرف کنندگان، اینکه کدام شرکت یا سازمان تبدیل به انتخاب مصرف کننده شود، بیش از هرچیز به شناخته شدن آن سازمان بستگی دارد و شناخته شدن محصولات یا خدمات به تبلیغات جامع و کاربردی وابسته است.

سبک های تبلیغاتی امروز نسبت به گذشته، به سبب همه گیر شدن دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی دچار تغییرات چشم گیری شده است.

از انواع تبلیغاتی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند میتوان به تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات بومی، تبلیغات موبایلی و تلفنی، تبلیغات چاپی، تبلیغات تناوبی، تبلیغات در نقطه فروش، تبلیغات پستی مستقیم، تبلیغات چریکی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات محیطی، تبلیغات خدمات عمومی و تبلیغات غیرمستقیم یا زیرپوستی میتوان اشاره کرد.

امروز می خواهیم به بررسی جامع سبک تبلیغات غیرمستقیم که به نام های بسیاری از جمله تبلیغات زیرپوستی، نامشهود، نامرئی، پنهان، سایه ای و قالب کلمات دارای این مفهوم  نیز شهرت یافته بپردازیم. در ادامه از شما دعوت می نماییم تا با ما همراه باشید.

چرا و چگونه !؟

شاید در ابتدا این سوال برای شما مطرح باشد که چرا این سبک از تبلیغات پدید آمد؟

میزان تاثیرگذاری تبلیغات زیرپوستی در چه حد و اندازه ای است ؟

تبلیغات غیرمستقیم با چه هدفی بوجود آمدند ؟

این سبک از تبلیغات که به این حجم از نام ها و القاب مشهورند، چگونه نقش خود را ایفا می کنند؟

و بسیاری از سوالات دیگر که در ادامه به بررسی پاسخ همه ی آن ها به صورت جامع می پردازیم.

تبلیغات زیرپوستی

چرا زیرپوستی ؟!

اینکه چرا از عناوینی با مفهوم پنهان، نامرئی، غیرمستقیم، نامشهود و یا زیرپوستی برای این سبک از تبلیغات استفاده شده است، باید به تعریف این سبک از تبلیغات برگردیم.

تبلیغات غیر مستقیم، تبلیغاتی هستند که نمود و ظاهر آشکاری ندارند و اهداف تبلیغی پیام منتشر شده، پنهان و نامحسوس است.

سبک تبلیغات زیرپوستی نیازمند هوشمندی، طرح، برنامه ریزی، تجربه و بستگی به عوامل و شرایط دارد.

گاهی در تعریف تبلیغات زیرپوستی از اصطلاح تبلیغات ناخواسته استفاده می شود که کاربردی نابجا و نامربوط است زیرا، تبلیغات غیر مستقیم یا زیرپوستی یکی از موثر ترین شیوه ها در تبلیغات است که با اهداف گوناگون با هدف قرار دادن ضمیر ناخودآگاه مخاطب که یکی از اهداف کلیدی این سبک تبلیغات است و تاثیر غیر مستقیم روی ذهن او به تبلیغاتی موثر می پردازد.

ویژگی های تبلیغات غیرمستقیم

مانند بسیاری از طرح ها و ایده ها که برخی مفید و کارامد و برخی بی تاثیر و حتی باعث انزجار افکار عمومی می شوند، در تبلیغات غیرمستقیم نیز چنین روندی مشاهده می شود.

گاهی تاثیر این سبک تبلیغات غیر قابل چشم پوشی و نافذ است و گاهی کاملا برعکس عمل می کند، در بهترین حالت با بی تفاوتی و در بدترین حالت باعث خستگی اذهان عمومی می شود. ویژگی های غالب تبلیغات زیرپوستی یا غیرمستقیم عبارت است از:

  1. پیام ها از طریق راه ها و روش های پنهان، نامرئی، دور از ذهن و غیر قابل پیش بینی منتشر می شوند.

  2. به طور معمول مخاطبان مکررا، به صورت ناخواسته و غافلگیرانه آن پیام ها را دریافت می کنند و درواقع آن ها بدون اختیار، هدف پیام و نتایج پس آیند آن می شوند.

  3. از قوانین و قواعد منظم و از پیش تعیین شده پیروی نمی کنند، بلکه طرح و ایجاد آن ها بیشتر از طریق استفاده از فرصت ها، بهره برداری از ایده های خلاقانه و حوادث پیش بینی نشده اجرایی می شود.

تبلیغات زیر پوستی چگونه عمل می کند ؟

تبلیغات زیرپوستی ضمیر ناخودآگاه انسان را هدف قرار می دهد. برای درک این موضوع مطلبی را عنوان خواهم کرد که مفهوم را ساده تر کند.

فرض کنید برای خرید به یک فروشگاه زنجیره ای مانند یک سوپر مارکت رفته اید، بدون انتخاب قبلی، می خواهید به صورت کاملا اتفاقی یک محصول مانند رب گوجه فرنگی از برندهای موجود در قفسه را خریداری نمایید.

اگر عامل بسته بندی و جاذبه های فیزیکی را در ذهن شما برای همه ی برند های موجود در قفسه یکسان بدانیم، فاکتوری که شمارا مجاب به انتخاب محصول می نماید ضمیر ناخودآگاه شماست.

به عبارتی افراد مختلف در واکنش نسبت به اطلاعات دریافتی، مطابق با دستورالعمل های تعیین‌شده رفتار می‌کنند، بدون اینکه از دستورالعمل مربوطه اطلاع داشته باشند.

تبلیغات زیرپوستی

تبلیغات غیرمستقیم مخرب

فرض کنید 2 شرکت A و B در زمینه ی تولید دونات های صنعتی به رقابت می پردازند.

شرکت A از روغن های ارگانیک و طی یک فرایند گردشی سالم و شرکت B روغن های تولیدی خود را 3 روز یک بار تعویض می نماید.

طبیعی است که مصرف کنندگان استفاده از محصولات سالم تر را به محصولاتی که با مواد اولیه نامناسب تولید می شوند ترجیح می دهند.

حال شرکت A در اقدامی از تبلیغات محیطی و دیجیتالی با عنوان اولین شرکت تولید کننده ی دونات با روغن های ارگانیک و فرایند تولید گردشی سالم استفاده می کند.

پس از همه گیر شدن این تبلیغات در ضمیر ناخودآگاه مخاطب این واقعیت ثبت می شود که هر محصولی بجز این برند به صورت غیر بهداشتی تولید شده اند.

در این سبک از تبلیغات زیرپوستی شرکت A بدون بیان مستقیم و به صورت غیرمستقیم مصرف کنندگان بیشتری را جذب و سبب افزایش میزان تقاضا نسبت به محصولات شرکتB  شده است .

نمونه هایی از تبلیغات زیرپوستی

  1. استفاده و نمایش محصولات یا خدمات یک شرکت خاص در فیلم های سینمایی یا برنامه ها تلویزیونی : از دیدگاه مخاطب اینگونه به نظر می رسد که این امر کاملا اتفاقی و بدون برنامه ریزی رخ داده اما تاثیر آن بر ذهن مخاطب غیرقابل اجتناب است. مانند استفاده از خودرو بنز در یک فیلم سینمایی

  2. در سخنرانی ها یا سمینار ها مجری با یک طرح قبلی اما با شکل و شمایلی کاملا طبیعی و اتفاقی عنوان می کند که برای مثال دیروز در فلان خیابان روبروی فلان شرکت به اتفاق عجیبی برخورده است، به این ترتیب نام و نشان برند ارائه دهنده ی محصول یا خدمت به صورت غیر مستقیم عنوان شده است.

  3. آثار هنری مانند نقاشی ها، اشعار، رمان ها و فیلم ها ابزارهایی کاربردی برای تبلیغات غیرمستقیم می‌باشند که میتوان از آن‌ها با درون مایه کنایه‌ای، طنز، جدی و … استفاده کرد.

  4. استفاده از مطالبی با درون مایه ی طنز، انتقادی، خبری و اطلاع رسانی با هدف تبلیغات غیرمستقیم در شبکه های اجتماعی مانند سروش

  5. نمایش افراد مشهور که به صورت اتفاقی که از محصولات یا خدمات یک برند استفاده می نمایند.