اهداف تبلیغات محیطی

اهداف تبلیغات محیطی

اهداف تبلیغات محیطی

اهداف تبلیغات محیطی یا outdoor advertising به برندسازی و معرفی محصولات جدید خلاصه نمی شود. این سبک از بازاریابی که متمرکز بر موقعیت ها و مکان های خاص جغرافیایی می باشد، امتحان خود را پس داده است.در ادامه همراه راگت باشید.

بازاریابی محیطی را می توان به خلاقانه ترین شیوه های ممکن پیاده سازی کرد. زیرا دامنه پیاده سازی آن ها بسیار گسترده است. بدون تبلیغات هیچ برندی شناخته نمی شود. آنچه نام یک برند را در میان مشتریان طنین انداز می کند، تبلیغات هدفمند می باشد.بدون استفاده از بازاریابی بیرون از خانه چگونه می خواهید اعتبار خود را به همگان اثبات کنید. ما نیز با شما هم عقیده ایم!

تبلیغات محیطی هرچقدر هم بزرگ و اثرگذار، شعاری بیش نیستند! اینکه چه اندازه به واقعیت نزدیک اند و می توان رویشان حساب کرد، نیازمند بررسی های کارشناسی است.

مسیر دستیابی به اهداف تبلیغات محیطی در حوزه های مختلف متفاوت است. اینکه چه زمانی می توانید به اهداف بازاریابی خود برسید نیز بستگی به سطح رقابت در حوزهء مربوطه دارد. استفاده از سبک های گوناگون outdoor advertising به موفقیت این نوع بازاریابی منجر خواهد شد. به عنوان مثال؛ تبلیغات چریکی از موفق ترین آن هاست. طی تحقیقات صورت گرفته اغلب مردم 70% از زمان خود را بیرون از محیط های پوشیده می گذرانند. همین آمارهاست که روز به روز به اثبات اثرگذاری و موفقیت این سبک می پردازد.

نکتهء حائز اهمیت این است که استراتژی دستیابی به اهداف تبلیغات محیطی، میبایست توسط مشاوران تبلیغاتی تعیین شود. در ادامه به معرفی چشم اندازهای تبلیغات محیطی پرداختیم.

برندسازی

برندسازی را به عنوان اولین هدف از اهداف تبلیغات محیطی معرفی می کنیم. تصور کنید محصولی را تولید کرده که مشابه آن در بازار وجود دارد. اینکه مخاطبان را راضی کنید از مصرف محصولی باسابقه دست بکشند و محصول شما را خریداری کنند، شدیدا نیازمند برندینگ سازمانی است.

برند اعتبار شرکت نزد مشتری است. برند سطح انتظارات مشتری از محصولات یا خدمات را تعیین می کند. هم چنین نشان می دهد که محصول و خدمت در چه سطحی از ارزش، قیمت و شهرت قرار دارد.

تبلیغات محیطی بهترین ابزار برای برندسازی می باشند. اینکه نشان تجاری و محصولات شما در جای تا جای شهر در مقابل چشم بینندگان باشند، نه تنها سبب افزایش میل به خرید می شود، بلکه بهترین روش برای کسب اعتبار می باشد. اعتبار، همان آبروی برند نزد مشتریست.

اگر شرکت ایران خودرو و بنز به شما پیشنهاد اهدای خودرویی رایگان دهند و شما یک حق انتخاب داشته باشید، کدام را انتخاب می کنید؟ بله! همهء آن چیزی که در ذهنتان گذشت تفاوت سطوح و اهمیت برندسازی را مشخص می کنند. برندینگ، اگر مهم ترین هدف از اهداف تبلیغات محیطی نباشد، جزء پراهمیت ترین هاست.

معرفی محصولات جدید

معرفی محصولات جدید، از دیگر اهداف تبلیغات محیطی می باشد. زمانی که محصولی جدید توسط برندی معرفی می شود مورد توجه قرار می گیرد. به این صورت که مشتریان اشتیاق دارند حداقل برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنند.

سوال این است! چگونه محصول جدید می تواند دیده شود ؟ بهترین راه چیست ؟ کدام سبک از تبلیغات بهترین گزینه است ؟ پیشنهاد راگت، پیشبرد هوشمندانه تبلیغات محیطی و تبلیغات اینترنتی به طور همزمان است. حضور در فضای مجازی در کنار بیلبوردها و پل های هوایی ؟ چه ترکیب قدرتمندی ! قطعا به این فکر می کنید که چه شرکتی می تواند از پس هزینه های گزاف این راهکار بربیاید؟

تبلیغات همانند سرمایه گذاری است. اگر نهالی می کارید در ابتدا میبایست هزینه و زمان بسیاری صرف کنید. اما روزی همان نهال، درخت تنومندی شده و میوه می دهد. در آن زمان، فصل برداشت است و از آن پس آن درخت را به میوه هایش می شناسند. ریسک موفقیت این روش بسیار پایین می باشد، البته در صورتی که محصولات و خدمات شما واقعا باکیفیت و منحصربفرد باشند!

گسترش بازار هدف

گسترش بازار هدف از دیگر اهداف تبلیغات محیطی می باشد. تصور کنید که می خواهید محصولات خود را در شهری جدید معرفی کرده و به فروش برسانید. به معنی ساده در این حالت شما سعی دارید که بازار هدف خود را گسترش دهید.

از نظر شما بهترین روش برای اجرای این کار چیست؟ در ابتدا بهتر است بررسی نمایید که تقاضا برای محصول شما در منطقهء موردنظر وجود دارد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت بود، بهترین روش برای بازاریابی چیست؟ بازدهی های قبلی از اجرای سبک های مختلف تبلیغاتی تا چه اندازه بوده است؟ قطعا موارد بسیاری نیازمند بررسی می باشد اما طبق آمار جهانی تبلیغات محیطی بیش ترین بازدهی را در گسترش بازار هدف دارد.

افزایش فروش

افزایش فروش از دیگر اهداف تبلیغات محیطی می باشد. طبیعی است که هرچه بیش تر دیده شوید، افراد بیشتری ترغیب به خرید و امتحان محصول شما می شوند. اما اینکه تا چه اندازه بتوانید مشتریان امتحانی را به مشتریان وفادار تبدیل کنید، به عوامل متعددی بستگی دارد.

از کیفیت محصول گرفته تا تفاوت در طعم و مزه می تواند در وفادار کردن یک مشتری تاثیرگذار باشد. البته عوامل متعددی از جمله بسته بندی های خلاقانه در جذب مشتری نقش کلیدی دارند. در نهایت اگر محصولی بتواند همهء جوانب برندسازی و جذب مشتری را در نظر بگیرد، با پیاده سازی تبلیغات محیطی آخرین تیر را به هدف خواهد زد.

تاثیرگذاری بر ضمیرناخودآگاه

با تبلیغات محیطی می توانید بر ضمیرناخودآگاه افراد اثر گذاشته و به آن نفود کنید. چرا که تبلیغ محصول و برند در خیابان ها و معابر مداوم در مقابل بیننده است و در تصمیم گیری های او اثرگذار!

فرض کنید برای خرید به یک فروشگاه زنجیره ای مانند یک سوپر مارکت رفته اید. بدون انتخاب قبلی، می خواهید به صورت کاملا اتفاقی یک محصول مانند رب گوجه فرنگی از برندهای موجود در قفسه خریداری نمایید. اگر عامل بسته بندی و جاذبه های فیزیکی را در ذهن شما برای همه ی برند های موجود در قفسه یکسان بدانیم، فاکتوری که شمارا مجاب به انتخاب محصول می نماید ضمیر ناخودآگاه شماست. به عبارتی افراد مختلف در واکنش نسبت به اطلاعات دریافتی، مطابق با دستورالعمل های تعیین‌شده رفتار می‌کنند، بدون اینکه از دستورالعمل مربوطه اطلاع داشته باشند.

به عبارت ساده تر به صورت اتفاقی محصولی را از بین 100 محصول موجود در قفسه انتخاب می کنید. اما دلیل انتخاب خود را نمی دانید. آن چه سبب انتخاب محصول مذکور شده است ضمیر ناخودآگاه شماست. در یک جمع بندی تاثیرگذاری بر ضمیرناخودآگاه از اهداف تبلیغات محیطی می باشد.

در انتها …

در انتها و پس از بررسی همه جانبهء تمامی اهداف تبلیغات محیطی مطلب را جمع بندی می نماییم.

  1. برندسازی که در واقع شهرت و اعتبار را برای محصولات و خدمات به ارمغان می آورد.
  2. معرفی محصولات جدید که از دشوارترین مراحل ورود به بازار است.
  3. گسترش بازار هدف که همیشه مورد توجه برندهای مختلف است.
  4. افزایش فروش که هدف اصلی از بازاریابی است و در نهایت تاثیرگذاری بر ضمیرناخودآگاه که از اهداف پنهان این سبک تبلیغات می باشد.

همه و همه با استفاده از تبلیغات محیطی قابل دستیابی می باشند. راگت به عنوان مرجع جامع تمام سبک های تبلیغات محیطی به همراه هوش مصنوعی به خوبی می تواند مسیر خلق و توسعه برندها را هموار نماید.

محمد دیانیان مشاور کسب و کار و برندینگ