بازاریابی دهان به دهان، استراتژی بازاریابی کارامد به صورت رایگان !

بازاریابی دهان به دهان، استراتژی بازاریابی کارامد به صورت رایگان !

بازاریابی دهان به دهان چیست ؟

بازاریابی دهان به دهان که معادل فارسی Word of Mouth Marketing یا به اختصار WOMM می باشد، تعریفی کلیدی در علم بازاریابی بوده که از دیرباز یکی از مهم ترین ابزارها برای بازاریابی و فروش است.

تبلیغات دهان به دهان زمانی اتفاق میافتد که علاقه مشتری به محصولات یا خدمات یک شرکت در یک گفتگوی روزانه و عام به طور کاملا معمول منعکس می شود.

اگر بخواهیم به صورت کاملا ساده مفهوم تبلیغات دهان به دهان که درمواردی به تبلیغات کلامی نیز شهرت یافته شرح دهیم، به این مطلب اشاره خواهیم کرد که طی تحقیقات جامع صورت گرفته بالغ بر 92% افراد جامعه، به پیشنهادات دوستان و آشنایان خود بسیار بیشتر از هرنوع سبک تبلیغاتی اعتماد می کنند!

به همین دلیل است که مصرف کنندگان خدمات یا محصولات بزرگ ترین منابع تبلیغاتی هستند و نظرات آن ها مانند گلوله ی برفی که با گذشت زمان، ذره ذره بزرگ تر میشود، نتیجه ی یک دیدگاه عام و جامع را نسبت به آن خدمت، محصول و از منظر کلی تر نام کل برند یا شرکت می دهد.

اهمیت فاکتور کیفیت در بازاریابی دهان به دهان اجتناب ناپذیر است، احساسات و نظرات مصرف کنندگان مستقیما از آن نشأت می گیرد.

در مطالب فوق سعی شد کلیه مطالب جامع و کاربردی بازاریابی کلامی به طور خلاصه شرح داده شود، از شما دعوت می نمایم که برای بررسی کامل و جامع این سبک از بازاریابی و تبلیغات همراه راگت باشید .

بررسی جایگاه تبلیغات دهان به دهان در دنیای امروز

پیشرفت شبکه های ارتباطی، کاهش هزینه‌ های تبلیغات، تاثیر گذاری بیشتر و بسیاری از ویژگی های کاربردی در مسیر تبدیل نام شرکت به یک برند مستقل و افزایش محبوبیت عام که به واسطه‌ی فناوری اطلاعات، شبکه های اجتماعی، افزایش امکان ردیابی پیام‌ها و … محقق شد، باعث افزایش جایگاه بازاریابی دهان به دهان، بیش از هر زمان دیگری در گذشته، از منظر متخصصان بازاریابی و تبلیغات شد و جایگاه ویژه‌ای را در فهرست انواع سبک های بازاریابی کسب کرد.

دلیل موفقیت بازاریابی دهان به دهان

جلب اعتماد مشتری که ثمره ی ارائه ی خدمات و محصولات با کیفیت است مهم ترین دلیل موفقیت این سبک از بازاریابی می باشد.

هر مشتریِ رضایت‌مند با پیشنهادات خود می‌تواند هزاران مشتری دیگر را برای شرکت دست‌وپا کند.

این سبک از تبلیغات، یکی از متقاعدکننده‌ترین نوع تبلیغات است، فرد توصیه کننده بدون آنکه ذره‌ای سود از سازمان یا شرکت مرتبط طلب کند از اعتبار خود جهت تبلیغات استفاده می‌کند و همانطور که قبلا اشاره کردیم مردم به نظرات دوستان خود یا مشتریان قبلی یک محصول، بیشتر اعتماد می‌کنند.

بازاریابی دهان به دهان

 انواع مدل های بازاریابی دهان به دهان

زمانی که تحقیقات جامع در موضوع بازاریابی دهان به دهان شکل گرفت، مدل های بسیاری در پس پرده ی این سبک از بازاریابی توسعه یافت.

تا امروز 3 مدل جامع شامل تمام رویه های موجود در بازاریابی کلامی استخراج شده، که درادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. مدل تاثیرگذاری ارگانیک درون- مصرفی

    این مدل از بازاریابی توسط هیچ کدام از بخش های گروه تبلیغاتی شرکت برنامه ریزی نمی شود و به صورت کاملا خودکار و از طریق انتقال تجربه ی مصرف کنندگان از خدمات یا محصولات رخ می دهد . دلیل ارگانیک بودن این مدل نیز طبیعی رخ دادن آن است .

  2. مدل تاثیر گذاری بازاریاب خطی

    مدل بازاریاب خطی به آنالیز مکانیزم‌هایی که درآن، مصرف‌کنندگان با مشتریان بالقوه، درباره سودمندی خرید محصول یا خدمت گفت‌وگو می‌کنند، می‌پردازد.

    سازمان در این مدل احتمال پخش نظرات منفی را کاهش می دهد و سعی در کنترل آن ها دارد، از این طریق که اطمینان حاصل می کند منابع تاثیر گذار در حال پخش توصیه های مفید از محصول یا خدمت می باشند.

  3. مدل شبکه همسازی

    این مدل به بذر پاشی تک به تک (peer to peer seeding) معروف است. در این مدل سازمان بوسیله ی ایجاد راه هایی باعث بوجود آمدن گفتگو میان کاربران می شود و به نوبه ای عمل بذر پاشی (seeding) را انجام می دهد.

    این مدل بازاریابی دهان به دهان، بیشتر روی زمینه های آنلاین وبلاگ‌ها و جامعه‌های مجازی به عنوان منبعی برای تحریک تمرکز می‌کند. مدل همسازی شبکه به سازمان ها این فرصت را می‌دهد تا فعالیت های دهان به دهان را به‌صورت آنلاین مدیریت کنند.

استفاده حداکثری از پتانسیل بازاریابی دهان به دهان

کیفیت !

همین تک کلمه ی 5 حرفی مهم ترین عامل برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان است.

طبیعی است که محصولات و خدمات با کیفیت همیشه مورد توجه قرار می گیرند، فراموش نمی شوند بلکه از فردی به فرد دیگر سفارش می شوند!

اینگونه است که نتیجه ی ارائه ی محصولات و خدمات با کیفیت افزایش میزان تقاضا و رونق کسب و کار است.

از فاکتورهای دیگر برای استفاده ی حداکثری از پتانسیل بازاریابی دهان به دهان میتوان به استفاده ی ترکیبی این سبک از بازاریابی با سبک های دیگر، استفاده از وبلاگ ها و جامعه های مجازی، تحریک احساسات مصرف کنندگان و بسیاری عوامل دیگر اشاره کرد.

بازاریابی دهان به دهان

معایب و مزایای بازاریابی دهان به دهان

مزایا

هزینه پایین : از مهم ترین مزایای این مدل تبلیغات میتوان به هزینه پایین آن نسبت به سایر سبک های بازاریابی اشاره کرد .

افزایش اعتبار برند : تبلیغات کلامی باعث افزایش شهرت برند مربوطه خواهد شد.

رونق کسب و کار : از دیگر از مزیت های این سبک تبلیغات، میتوان به رشد سریع آن است.
البته باید این نکته را هم گوشزد کنیم که این سبک از بازاریابی با بازاریابی ویروسی تفاوت دارد.

معایب

نداشتن کنترل کامل بر روی این سبک از تبلیغات : طبیعی است که به دلیل ویژگی های ذاتی تبلیغات کلامی نمیتوان آن ها را کنترل کرد و به همین دلیل است که گاهی یک اخبار دروغ به اعتبار شرکت لطمه وارد می کند.

غیر قابل آمارگیری : در تبلیغات دهان به دهان هیچ گاه نمیتوان آمار دقیقی را بدست آورد و این امر باعث ناتوانی در شناخت نحوه ورود مصرف کنندگان جدید می شود.

در انتها …

در انتها به راحتی میتوان با توجه به مطالب عنوان شده به اهمیت تبلیغات دهان به دهان، در دنیای رو به پیشرفت امروز پی برد.

این سبک از بازاریابی به عنوان یک روش بازاریابی کارامد جایگاه خود را در فهرست انواع سبک های تبلیغاتی و بازاریابی باز کرده است.

 انتظار میرود روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و فرهنگ عمومی در این فهرست به جایگاه های بالاتری دست یابد.