برندینگ بانک سامان

برندینگ بانک سامان

در دنیای امروز، برندینگ مقوله ی مهمی در سازمان ها است و مشتریان خواهان دریافت محصولات و خدمات سازمان‌ها تحت عنوان یک برند هستند و عموما از محصولات و خدماتی که از برند خاصی ندارند، استقبال نمی‌کنند.

در نگاهی وسیع تر برند، آگاهی مشتری را نسبت به خدمات و محصولات سازمان ها افزایش می‌دهد و  با ایجاد احساس تعلق مشتری نسبت به سازمان همراه می شود. از طرفی برندسازی می‌تواند، وفاداری عمومی را افزایش دهد و ذهنیت خوبی را نسبت به کلیت سازمان ایجاد کند.

در راگت بخوانید : تبلیغات و برندسازی از آن!

بانک ها جزء سازمان های خدماتی هستند که با توجه به برندسازی قصد کسب سهم بیشتری از بازار را دارند.

بانک سامان از این دسته سازمان ها است که در سال های گذشته اقدامات بسیاری در این راستا انجام داده است. در ادامه همراه راگت باشید تا میزان موفقیت این مجموعه را بررسی نماییم.

بانک سامان از ابتدا تا امروز

در راستای برندینگ بانک سامان ، دکتر میثم شفیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه و مشاور بازاریابی در گفت‌و‌گو با « فرصت امروز » می‌گوید: بانک سامان با توجه به اصول مدیریت برند، در حال حاضر در دوره برندسازی نیست. این بانک با توجه به اقداماتی که در سال 1391 در زمینه ی بازطراحی هویت خود داشت، اکنون دوره ترمیم برند یا (Brand Restoration) را پشت می‌گذارد.

او ادامه می‌دهد: برندینگ اقدامی است که در ابتدای فعالیت مدیریت برند اتفاق می‌افتد و بانک سامان به ‌نوعی آن را از ابتدا پیاده سازی کرده است. همچنین پس از دوره ساخت، برنامه‌های توسعه برند یا (Brand Extension) انجام می شود.

ازآنجا که از سه سال پیش بانک سامان اقدام به بازطراحی المان‌های هویت‌ساز خود حتی در سطح یونیفرم تبلیغاتی کرده است، به‌نظر می‌رسد این دوره نیز برای بانک تقریبا سپری‌شده و اکنون بانک در دوره ترمیم برند قرار دارد.

حال این اقدام بانک در کدام طبقه از دو مورد جایگاه‌سازی مجدد یا برندسازی مجدد قرار می‌گیرد، بستگی به نتایج پژوهش احتمالی پیرامون ارزیابی برند دارد که بانک را به این سمت سوق داده است. البته به نظر می‌رسد این اقدام ابزار ترغیب مشتری به خرید را هم تحت تاثیر قرار داده بر هر دو رکن تاثیر داشته است.

جایگاه برند بانک سامان

اینکه این برند تا چه اندازه موفق به جایگاه‌سازی یا (Positioning) شده است و چه جایگاه یا (Position) را برای خود تثبیت کرده است، مشخص نیست چراکه این موضوع نیاز به‌اندازه‌گیری و ارزیابی دارد.

اما آنچه مشخص است و از نتایج تحلیل ها در جامعه برمی‌آید، بهبود عملکرد بانک درنتیجه این ترمیم بوده است، چراکه اثر آن را می‌توان در نظرات و همچنین گرایش مردم به کار با این بانک مشاهده کرد.

ایفای نقش بانک سامان در اجتماع

در مورد مسئولیت اجتماعی بانک سامان میتوان به این مورد اشاره کرد که با توجه به بازارپردازی ها در مارکتینگ، امروزه حضور در کمپین‌های حمایت کننده محیط ‌زیست و این قبیل اقدام ها، فرض اصلی شرکت‌ها بوده و تحت عنوان بازارپردازی پایدار بسیار رونق یافته است.

برندینگ بانک سامان

بانک سامان و تبلیغات بنیادی

یک مربی « اعتماد » را اعتبار می بخشد، مثل سامان !

این شعار با استفاده از مربی اسبق تیم ملی کارلوس کیروش که اعتبار خاصی در میان مردم داشته است به تصویر کشیده شد. اجرای این طرح بی سابقه در سازمان های خدماتی کشور، بازخورد های بسیار مثبتی در پی داشت، چرا که کیروش و شخصیت وی به خوبی عنوان اعتماد را به مخاطبان منتقل می کرد و بازدهی حرکت های تبلیغاتی خلاقانه را نشان داد.

هم چنین حمایت و اسپانسرشیپ تیم ملی والیبال ایران، توسط بانک سامان که با برنامه‌های مدیریت مصرف آب نیز همراه شده، این مسیر را هموارتر کرده است. در اختیار قرار دادن رسانه‌های محیطی در این جریان با استفاده تبلیغات محیطی ، ضمن القای حس آرامش، اطمینان و جذابیت، عموم مردم را تحت تاثیر قرار داده، به این دلیل که از معدود دفعاتی است که یک برند در نگاه مخاطب از لایه منفعت‌طلبی خارج‌شده و بر سر یک مسئله ملی با مخاطبانش به تسهیم اطلاعات می‌پردازد.

در انتها …

در انتها جا دارد نگاهی اجمالی به برندینگ بانک سامان از دیدگاه مدیریتی، شعارها و لوگوی طراحی شده بیاندازیم. تا این مرحله به نظر می‌رسد بانک هوشمند عمل کرده و توانسته از منظر مدیریتی ترمیم برند خود را به‌طور مناسبی انجام دهد.

البته شایسته است در آینده گوشه چشمی هم به انتظارات بازار داشته و ضمن حفظ وضعیت فعلی تامین آنها را نیز در نظر بگیرد. بازنگری یونیفرم تبلیغاتی، همراه‌ سازی نظام با ارکان برند و همچنین استفاده از توان نیروی انسانی در این زمینه نتایج قابل قبولی را برای این سازمان به همراه داشته است. از لحاظ لوگو نیز به نظر توانسته به خوبی حس برند را منتقل کند و با بازخورد های مناسبی مواجه باشد.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ