تبلیغات بومی چیست؟

تبلیغات بومی چیست؟

تبلیغات بومی یا تبلیغات همسان (native advertising) بر خلاف نام خود که به نظر مفهوم سنتی و قدیمی را تداعی می کنند، سبکی کاملا آنلاین و هوشمندانه از تبلیغات اینترنتی را ارائه می دهند.

تبلیغات native یا بومی جزء زیرمجموعه ی دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) محسوب می شوند و در مسیر برندسازی سازمانی نیز حرف هایی برای گفتن دارند.

تکنیک های تبلیغات بومی هرروز موفقیت بیشتری را در زمینه‌ی نرخ کلیک و نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل در بازار رقابتی پیدا کرده اند. از شما دعوت می کنیم برای بررسی همه جانبه ی این سبک تبلیغات  همراه  راگت باشید.

تبلیغات بومی یا همسان چیست ؟

موسسه بازاریابی محتوایی، در تعریف تبلیغات بومی آورده است. نوعی بازاریابی که اطلاعات مفید، جذاب و هدفدار برای مخاطبان شما ارائه می کند، به گونه ای که تبلیغ به شکل محتوای خود سایت یا غیر تبلیغی به نظر بیاید .

در تبلیغات بومی، به جای استفاده از تاکتیک های ملموس و زننده برای مخاطب، با استفاده از روش های تبلیغاتی نامحسوس و گیرا، به نمایش محتوای ارزش بنیان می پردازند.

تبلیغات بومی در جهت بازاریابی تبلیغاتی ترفندی را عملی می کند که در آن مخاطب نخواهد توانست تفاوتی میان محتوای سایت و تبلیغات هدفمند قائل شود.هم چنین به دلیل سبک پیشنهادی که در ذات خود گنجانده، به مخاطبان حس خوبی را انتقال می دهد که تاثیر گذار تر است.

دلایل گرایش روز افزون بازاریابان به سبک تبلیغات بومی یا همسان

در بررسی دلایل گرایش بازاریابان به تبلیغات native یا همسان اشاره به 3 عامل ضروری است :

  1. تبلیغات بومی امتحان خود را پس داده اند! آمارها نشان داده است که مخاطبان به تبلیغات بومی 53% بیشتر از تبلیغات نمایشی دیگر نگاه می کنند. تبلیغات همسان 18% افزایش در قصد خرید افراد ایجاد کرده و تعامل بصری مخاطبان با این سبک تبلیغات یکسان و در مواردی حتی بالاتر از محتوای سرمقاله اصلی است .
  2. در حین یا پایان محتوای اصلی مخاطب ممکن است نیاز به مطالبی مرتبط داشته باشد، پس با جایگیری مناسب و با برنامه ی تبلیغات بومی می توان میزان موفقیت را به طرز چشم گیری افزایش داد.
    هم چنین خستگی مخاطبان از محتوای اصلی که به دنبال آن هستند باعث می شود که توجه آن ها به این سبک تبلیغات بیشتر شود چون خستگی مخاطب را برطرف کرده و برای او جذاب می باشند.
  3. عموم مردم می دانند که تبلیغات بومی، سبکی از تبلیغات هستند اما اهمیتی نمی دهند! در مطالعه ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که این سبک تبلیغات بر خلاف تعریف عامیانه ی خود درصدد فریب مخاطبان نمی باشند. آن ها به خوبی می دانند با تبلیغات مواجه اند و اگر طراحی تبلیغات بومی در قالب بندی مناسب انجام شود به خوبی با استقبال مواجه می شود.

تبلیغات بومی

علل اوج گرفتن تبلیغات بومی

از دیرباز مخاطبان از تبلیغات ناخواسته که به آن ها تحمیل می شود تنفر دارند، زیرا آن را نوعی بی احترامی به خود می دانند .در بررسی علل اوج گرفتن تبلیغات بومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  گسترش استفاده از تلفن های همراه پیشرفته
  2. گسترش کاربران شبکه های مجازی
  3. عدم علاقه مخاطبان به پیام های تبلیغات اجباری
  4. پیشرفت تکنولوژی مانند واقعیت مجازی
  5. استقبال روز افزون مردم به تبلیغات اینترنتی
  6. افزایش اعتماد و علاقه ی مخاطبان به خرید های اینترنتی

هدف گیری از تبلیغات همسان

سیژن (cision) شرکت نرم افزاری و خدمات روابط عمومی، پیشنهاد می کند که تبلیغات خود را در معرض مخاطبان هدف گیری شده قرار دهید. برای مثال مخاطبانی که به یک موضوع خاص علاقه دارند و یا در رسانه های اجتماعی به دنبال خرید کالا یا دریافت خدمات خاص هستند. برای مثال اگر یک رستوران راه اندازی کرده اید، تبلیغ خود را به افرادی که در کانال های مرتبط با غذا و خوراکی عضو هستند به اشتراک بگذارید.

پرکاربرد ترین نوع تبلیغات بومی

جوپالیزی (joe pullizzi) ، یک کارشناس در حوزه ی بازاریابی معتقد است که تبلیغات بومی (native advertising) مانند دروازه ی ورود به بازاریابی محتوا است. در میان تبلیغات بومی، محتوای دارای اسپانسر پر کاربردترین و موفق‌ترین نوع تبلیغات native می باشد.

محتوای اسپانسر یعنی محتوایی که توسط یک برند یا ناشر خاص برای انتشار در وبسایت های پرمخاطب‌تر تهیه می‌شود.

نکته ی حائز اهمیت این است که یافتن بهترین روش برای ارزیابی کمپین‌های محتوای حمایت شده (اسپانسر) به منظور درک بهتر ارزش خود و تاثیر آن بر روی مخاطبان می‌باشد. مخصوصا در حال حاضر که این رسانه همچنان به طور موفقیت آمیزی به مسیر خود را ادامه می‌دهد.

در انتها …

در انتها شایسته است با یک جمع بندی، نتیجه گیری نهایی را اعلام کنیم. تبلیغات بومی می‌تواند تجربیات مرتبط و هدفمندی را، برای افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند موردنظر در زمینه ی برندسازی و ایجاد دیدگاهی تازه درباره‌ی آن، ارائه دهد.

هم چنین می تواند به فروش و افزایش تقاضا برای برند مربوطه منتهی شود. AdAge گزارش میدهد ۶۳ درصد از بازاریابان روز به روز در حال افزایش بودجه برای تبلیغات بومی خود هستند.

جو پالیزی هم چنین در وصف منافع این روش خلاصه می کند: تبلیغات بومی یک راه فوق العاده و قانونی برای دزدیدن یک مخاطب و تلاش برای جهت دهی او به سمت بستر بازاریابی محتوایی خود است!
در پایان از شما دعوت می کنم که تاثیرگذار ترین بازاریابی دیجیتالی در ضمینه ی تبلیغات بومی را که تابحال با آن برخورد کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ