طرح نوآفرین,گامی نوین به سوی حمایت از کسب و کارهای نوپا
در جهان رو به پیشرفت امروز، با شرکتهایی روبهرو میشوید که در قالب شرکت های نوظهور با ایده های خلاقانه و نوین به کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوپا می پردازند.
این دسته از شرکتها که به استارت آپ ها یا شرکت های معرف کسب و کارهای نوپا شهرت یافته اند، روز به روز در حال رشد و گسترش هستند.
نکته ی دارای اهمیت این است که این قبیل شرکت ها به دلیل ویژگی های ذاتی خود در ابتدا به مانند کودکی نوپا نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند تا در چهاچوب ایده آل و تعیین شده به ثبات برسند .
طبیعی است که از ابتدا نمیتوان موفقیت یا عدم موفقیت آن ها را در آینده پیش بینی و تضمین کرد .اما هموار کردن راه این قبیل کسب و کارها و برطرف کردن مشکلاتی اعم از بیمه، مالیات و بحث سرمایهگذاری که سد راه آن هاست میتواند احتمال موفقیت را چندین برابر کند.
طرح نوآفرین یا سند توسعه اقتصاد دیجیتالی که با همین هدف درروزهای پایانی اردیبهشت ماه در هیات دولت به تصویب رسید، در تاریخ 19/04/1398 در مراسمی با حضور « اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهور و « محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
در راگت بخوانید : پروژه ایران هوشمند، نقشه راه یک تحول انقلابی
ویژگی های اساسی شرکت های تحت پوشش طرح نوآفرین
هدف کلیدی از این طرح حل معضلات بیمهای، مالیاتی و جذب سرمایهگذاری متمرکز است، اما برای برخورداری از حمایتهای این طرح شرکتهای استارت آپی باید ویژگیهایی داشته باشند.
شرکت هایی که میتوانند از ویژگی های این طرح بهره ببرند میبایست دارای الزامات زیر باشند .
1- عمر شرکت کمتر از سه سال باشد :
شرکت تا سال سوم از عمر خود به شرط دارا بود ویژگی های زیر مشمول دریافت این امتیازات خواهد شد.
2- سرمایه شرکت میبایست در حدودی مشخص شده باشد:
مبلغ سرمایه شرکت به صورت سالیانه در نظر گرفته می شود، برای امسال سرمایه حداکثر ۲۵۰ میلیون تومانی تعیین شده است.
به این معنی که اگر سرمایه شرکت هرساله از مبلغ تعیین شده بیشتر باشد، شرکت دوره ی نونهالی را پشت سر گذاشته و در ردیف شرکت های بزرگ استارت آپی قرار میگیرد و مشمول امتیازات طرح نوآفرین نخواهد شد.
3- درآمد شرکت میبایست در حدود مشخص شده باشد:
مبلغ درآمد شرکت نیز به صورت سالیانه درنظر گرفته می شود، برای امسال درآمد کمتر از مبلغ 500 میلیون تومان تعیین شده است.
به این معنی که اگر درآمد سالانه شرکت بیش از 500 میلیون تومان بود شرکت مشمول امتیازات طرح نخواهد شد.
4- خودداری از تقسیم سود:
هدف شرکت استارت آپی باید سرمایهگذاری بر ایدهاش باشد؛ بنابراین موسسین و صاحبان سهام باید از تقسیم سود در بین افراد خودداری کنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت اقدام نمایند.
اگر شرکتی مستقیم یا غیر مستقیم اقدام به تقسیم سود نماید مشخص میشود که به دنبال فرار از بیمه و مالیات از طریق این آیین نامه است .
طرح نوآفرین، طرحی برای تسهیل آفرینش کسب و کارهای نوین
در مطالب مذکور به این نکته گوشزد کردیم که شرکت هایی می توانند از امتیازات طرح نوآفرین بهره برند که دارای الزاماتی باشند. حال به امتیازاتی که این قبیل شرکت ها می توانند دریافت کنند می پردازیم:
-
شرکتهای استارت آپی به شرط تولید یک خدمت یا محصول از مالیات معاف هستند.
-
اگر استارتآپ ها دارای تعدادی همموسس (Co Founder) باشند، این همموسسین نیاز به پرداخت بیمه ندارند، همچنین جریمه بیمهای که قبلاً به دلیل اضافه شدن افراد هم مؤسس دریافت میشد، لغو گردید.
-
این شرکتها میتوانند برای مدت ۲ سال کارورز داشته باشند. به این معنی که بسیاری از استارت آپها با برخی از افراد وارد همکاری میشوند و این همکاری از انوع استخدام نیست، تا پیش از این طبق مقررات چنین چیزی به رسمیت شناخته نمیشد.
با یک مثال سعی می کنیم مفهوم را واضح تر نماییم، فرض کنید یک استارتآپ سه نفر همموسس دارد، بعد از چند ماه یک نفر دیگر به این گروه اضافه میشود و افراد همموسس برای او اهدافی تعیین میکنند که اگر به آن اهداف رسید، بتواند بخشی از سهامشان را دریافت کند.
به این ترتیب لازم است تا فرد به گروه افزوده شود، اما رابطه از جنس استخدام هم نیست. در گذشته بیمه میتوانست این رفتار را جریمه کند، چون از نظر مقررات چنین نوعی از همکاری قابل قبول نبود.
-
برای افرادی که در قالب شرکت استارتاپ به تولید محصولات پلت فرمی مانند صنایعدستی در خانه میپردازند، نیازی به پرداخت حق بیمه نیست.
-
برای تامین سرمایه آنها از مدلی استفاده کردهاند که معروف به مدل، صندوق صندوقها (Fund of Funds) است .
پیشبینی تأمین سرمایه برای شرکتهای استارت آپی از طریق سرمایهگذاری خطرپذیر در این قانون انجام می شود.
در این حالت دولت به صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر بهشرط سرمایهگذاری در شرکتهای استارت آپی وام میدهد و بدین ترتیب سرمایه شرکتهای نوپا تأمین میشود.
به عبارتی دولت به صندوق های خطرپذیر وام میدهد ولی آن صندوق حق ندارد به استارت آپها وام بدهد، بلکه باید سرمایهگذاری کند.
در ماده ۴ این آییننامه این مجوز به وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده است که به صورت مشترک چنین کاری را انجام دهند.
-
اگرچه این روزها وضعیت همکاری بینالمللی و حضور شرکت های خارجی در داخل کشور چندان مطلوب نیست اما در راستای تسهیل حضور شرکت های خارجی و فراهم سازی زمینه لازم برای حضور آن ها، بر طبق ماده ۳ این اجازه به شرکتهای خارجی داده شده است تا با دریافت مجوز بتوانند مراکز شتابدهی خود را در کشور راهاندازی نمایند.
به عبارت دیگر اگر شرکتی مانند هواوی در ایران یکی از تامینکنندگان تجهیزات مخابراتی است، این شرکت میتواند در ایران مرکز شتابدهی راهاندازی کند.
-
یکی دیگر از چالشهای شرکتهای استارت آپی مرحله خرید آنها است. یک استارت آپ زمانی که توسط یک شرکت بزرگ خریداری میشود، طبق مقررات فعلی مجوزها، پروانه ها و امتیازات آن به شرکت خریدار منتقل نمیشود.
در ماده ۹ این آییننامه ذکر شده است که در صورتی که خریداری بالاتر از ۶۷ درصد از سهام یک استارت آپ را خریداری کند، میتوانند با توافق هم مجوزها و پروانهها را به شرکت مادر انتقال دهند.
-
در نهایت ضمانت اصلی برای موفقیت هر طرح دولتی شفافیت است. شفافیت هم به منزله کاهش فساد بوده و هم زمینههای لازم را برای تحقیق و مطالعه ایجاد میکند.
در ماده ۱۱ ذکر شده است که کل فرآیندها، اسامی شرکتها و همچنین تسهیلات جذب شده در یک سامانه متمرکز به صورت شفاف قابل دسترس برای شهروندان خواهد بود.
در انتها…
سامانه ایران نوآفرین که به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور؛ راهاندازی شده است به عنوان سکوی جامع کسب و کار نوپا ارائه خدمت خواهد نمود.
سکوی مذکور از طریق متمرکزسازی، یکپارچه نمودن و تسهیل فرصتهای دریافت خدمات و تسهیلات مختلف در حوزههای نوآوری، هوشمندی، اقتصاد و تحول دیجیتال، مالی، مشاوره، بازاریابی و سایر حوزههای حمایتی اقدامی موثر در توسعه زیست بوم نوآفرینی، رشد پایدار اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و حرکت کشور به سوی نوآوری و فناوریهای نوین در کشور خواهد بود و دریافت خدمات فوق را برای جامعه نوآفرین کشور تسهیل می نماید.