تخصیص جوایز بزرگ تبلیغاتی، روشی کارامد یا بی ثمر ؟

تخصیص جوایز بزرگ تبلیغاتی، روشی کارامد یا بی ثمر ؟

جوایز تبلیغاتی چیست؟

تخصیص جوایز تبلیغاتی پدیده ای است که در سال های اخیر به وفور شاهد آن هستیم . در سال های اخیر با پدیده ی گسترش جذب مشتری و افزایش تقاضا برای کالا و خدمات توسط اهدای جوایز، امتیازات یا تسهیلات به مصرف کنندگان روبرو هستیم. این قبیل اقدامات که در زمره ی روش های بازاریابی قرار می گیرند باید به گونه ای انجام شوند تا ذهن و قلب مشتری را فتح کرده و او را ترغیب به خرید محصولات یا استفاده از خدمات نمایند. در ادامه از شما دعوت می کنیم که در بررسی همه جانبه ی این سبک تبلیغات با راگت همراه شوید.

اهداف و فواید کلی سبک بازاریابی همراه با جایزه

سبک بازاریابی همراه با جایزه یا تخصیص جوایز تبلیغاتی به برندگان بر اساس قرعه کشی فوایدی منحصربفرد دارد. در ادامه به بررسی اهداف و فواید کلی این سبک می پردازیم.

  1. فروش : قرعه کشی برای اهدای جوایز، امتیازات و تسهیلات می تواند به قصد افزایش تقاضا برای کالا و خدمات صورت گیرد.
  2. برندسازی : اختصاص این موارد می تواند سبب افزایش شهرت و حتی محبوبیت سازمان ها شود و مسیر را برای تبدیل آن ها به برند هایی شناخته شده هموار نماید.
  3. یادآوری و تثبیت : اینکه به مصرف کنندگان کالا و خدمات خود نشان دهید قدردان حمایت دیرینه ی آن ها هستید و جایگاه خود را به عنوان تولید کننده یا ارائه دهنده ی خدمت محکم نمایید.
  4. اعتبار : کسب اعتبار نزد مشتریان، هم صنفان، سرمایه گذاران و رقبا برای شرکت هایی که از چنین روش های تبلیغاتی استفاده می کنند، امری بدیهی است.

چگونگی عملکرد تبلیغات با تخصیص جوایز تبلیغاتی

اینکه این سبک بازاریابی چگونه اهداف مذکور را محقق می کند مسئله ای است که به آن خواهیم پرداخت. همیشه تحریک احساسات مشتریان با ایجاد انگیزه برای خرید میتواند اثرات غیر قابل اجتنابی را بوجود آورد و باعث افزایش فروش شود.

وقتی دو انتخاب با کیفیت و قیمت یکسان برای مشتری وجود دارد بازاریابی عصبی و خریدهای احساسی همیشه نقش کلیدی را در انتخاب ایفا می کنند. پس انگیزاننده های احساسی مانند جوایز، امتیازات و تسهیلات همیشه در انتخاب مصرف کنندگان موثر هستند.

تبدیل خریداران به مشتریان وفادار

آیا تخصیص جوایز تبلیغاتی یا بازاریابی همراه با جایزه در تبدیل خریداران به مشتریان وفادار موفق عمل کرده است؟متاسفانه آنالیز آمار فروش شرکت ها نشان می دهد که موج خرید پس از پایان جشنواره ی قرعه کشی ها به صورت کاملا محسوس افت می کند و این یعنی مشتری برای بار دوم محصول را خریداری نمی کند و به عنوان یک مشتری وفادار برای آن برند شناخته نمی شود.

اصولاً ایجاد انگیزه در مشتری جهت خرید کالا و به قولی کارکردن روی هوش هیجانی مشتری، از اصول اولیه بازاریابی است ولی باید دقت کرد که در این سبک تبلیغات این گونه روش ها به صورت دوره های کوتاه مدت نه تنها منجر به افزایش سهم بازارِ پایدار نمی شود بلکه یک حس خاص را در مشتری ایجاد می کنند و آن این است که مشتری شرطی شده و در آینده تنها کالایی را خریداری می کند که امکان برنده شدن در قرعه کشی را داشته باشد.

بهترین مکملی که می توان آن را در کمپین فروش با جایزه ترکیب کرد استفاده از رسانه های اجتماعی ، انواع سبک های تبلیغاتی و اصول بازاریابی ویروسی است. به این صورت که حس اعتماد مشتری نسبت به کیفیت محصولات و ارائه خدمات جلب و ارتباطی موثر و پایدار ایجاد شود.

در راگت بخوانید: وایرال مارکتینگ چیست؟

پشت پرده ی جوایز بزرگ تبلیغاتی

بسیاری از سازمان های تولید کننده و خدمت رسان در حضور دولت اظهار نارضایتی از شرایط اقتصادی و وخامت اوضاع سرمایه در گردش خود را دارند اما اگر این وضعیت واقعیت دارد پس چگونه این سازمان ها اقدام به قرعه کشی و اهدای جوایز، امتیازات و تسهیلات در جشنواره هایی با هزینه برگزاری زیاد می کنند ! حتی در مواردی این قرعه کشی ها در مقابل میلیون ها بیننده ی رسانه ملی و در شبکه های تلویزیونی انجام می شود !

ما به هیچ وجه قصد قضاوت نداریم اما آیا به راستی کاهش قیمت تمام شده ی محصولات و خدمات برای مصرف کنندگان سودآور تر است یا تخصیص جوایزی که تعداد معدودی بر اساس الگوریتمی تصادفی به نام شانس از آن برخوردار می شوند؟ شایسته است که نظارت سخت گیرانه تری برای بررسی صحت ادعاهای این سازمان ها در نظر گرفته شود تا فرایند تبدیل بازار پایدار در کشور با سرعت بیشتری تکمیل گردد.

در انتها …

در انتها باید به این نکته اشاره کنم که نمیتوان به نقش بی چون و چرای تبلیغات در دنیای تجارت خرده گرفت. اگر می خواهید بیشتر با تاثیر عنصر تبلیغات آشنا شوید، دعوت می کنم به مطالعه ی سبک های مختلف تبلیغاتی بپردازید. ترکیب سبک های مختلف تبلیغاتی با روش بازاریابی همراه با تخصیص جوایز تبلیغاتی یکی از برترین روش ها برای بازاریابی است، اما نباید به قیمت زیرپا گذاشتن احترام به مصرف کنندگان و ثبات بازار تمام شود.

محمد دیانیان مشاور تبلبغات وبرندینگ