تبلیغات در مطبوعات چیست ؟ مزایا و معایب تبلیغات در مطبوعات چیست؟

تبلیغات در مطبوعات چیست ؟ مزایا و معایب تبلیغات در مطبوعات چیست؟

تبلیغات در مطبوعات

تبلیغات در مطبوعات تا مدت ها بزرگ ترین ابزار تبلیغاتی بود. در تبلیغات مطبوعاتی پیام به صورت تصویر و نوشتار قرار می گیرد و بیننده بدون آشفتگی و شتاب زدگی به آن توجه می کند چراکه به انتخاب خود در حال مطالعه است.در این سبک خواننده فرصت بازگشت و تفکر مجدد در مورد پیام و آگهی را دارد.

مطبوعات به عنوان یک هدف غایی با تمام توان در جهت اطلاع رسانی به مخاطبان خود فعالیت می کنند. به همین دلیل اغلب مخاطبان تبلیغات مطبوعاتی افرادی وفادار و متعهد می باشند.

تبلیغات در مطبوعات به نسبت گذشته های دور افت شدیدی داشته است. بسیاری دلیل این امر را سرعت پیشرفت و گسترش رسانه های اجتماعی در دنیای مجازی می دانند. تبلیغات اینترنتی به عنوان بزرگ ترین رقیب این سبک شناخته می شود. از شما می پرسیم! آیا می توان مهری بر شناسنامهء این بازیگر پیر زد و پایان عمر او را اعلام کرد؟ پاسخ به این سوال را به انتهای بحث واگذار می کنیم. نگران نباشید! راگت هیچ گاه پایان داستان را باز نمی گذارد. برای بررسی همه جانبهء تبلیغات مطبوعاتی تا انتها با ما همراه باشید. تبلیغات مطبوعاتی هیچ گاه نمی میرند ..!

تبلیغات مطبوعاتی چیست؟

تبلیغات مطبوعاتی یا press advertising که به تبلیغات در نشریات نیز شهرت یافته است، چیست؟ از مجله ها، نشریات، کتابچه ها، دفترچه ها و موارد مشابه گرفته تا ویژه نامه هایی چون روزنامه، هفته نامه و ماهنامه که به صورت داخلی یا جهانی چاپ و تکثیر می شوند سراسر بستر تبلیغات مطبوعاتی را فراهم می کنند.

تبلیغات در مطبوعات زیرمجموعهء تبلیغات مکتوب محسوب می شوند. از روزنامه های سراسری گرفته تا روزنامه های محلی همیشه مورد توجه کسب و کارها برای تبلیغات می باشند. امروزه از علوم و تخصص های گوناگون در این سبک تبلیغات استفاده می شود. آمار، جامعه شناسی، روان شناسی و اقتصاد علومی است که در تبلیغات مطبوعاتی استفاده می شود. تبلیغات چاپی ارتباط نزدیکی با تبلیغات در مطبوعات دارند. همانگونه که در تبلیغات چاپی گفتیم؛ مخاطب هیچ گاه لذت گرفتن یک روزنامه در دست را با خواندن مقالات مجازی عوض نمی کند.

انتظارات سفارش دهندگان تبلیغات در مطبوعات

انتظارات سفارش دهندگان تبلیغات در مطبوعات متفاوت و در غالب موارد بسیار بالا می باشد. در زمان انتخاب تیتر، انتظارات نابجای سفارش دهندگان در ذهنم تداعی می شد.

با کمی تفکر به حذف “نابجا” از عبارت پرداختم. سفارش دهندگان، انتظار نتیجه فوری با افزایش تقاضا و درآمد آنی را از آگهی های درج شده دارند. انتظار آن ها در عمل نابجا نیست چرا که هدف از تبلیغات مطبوعاتی نیز دقیقا همین است. اما مشکل جای دیگریست! انتظارات سفارش دهندگان تبلیغات در مطبوعات با در نظر گرفتن عوامل متعددی که در موفقیت آگهی نقش دارند، هم خوانی ندارد.

برخی مواقع برای درج تبلیغات، یک صنف مرجع تبلیغاتی اشتباهی را انتخاب می کند. فراتر از آن در برخی مواقع، زمان مناسب است اما شرایط فراهم نیست. برعکس گاهی شرایط فراهم است اما زمان مناسب نیست. از سمت دیگر چاپ آگهی در تبلیغات مطبوعاتی هزینه هایی دارد. هزینه هایی چون طراحی، لیتوگرافی، صفحه آرایی، چاپ، صحافی، توزیع، ارسال نهایی و هزینهء منابع انسانی از موارد آن هاست.

با در نظر گرفتن همهء این موارد قیمت نهایی تبلیغات در مطبوعات از بسیاری از سبک های تبلیغاتی پائین تر است. اما سفارش دهندگان انتظار دارند که پس از تماشای بازدهی،  پول پرداخت نمایند!

مزایا تبلیغات در مطبوعات

مزایا تبلیغات در مطبوعات بسیار به تبلیغات چاپی شباهت دارد و زیرمجموعه تبلیغات مکتوب محسوب می شوند. تبلیغات مطبوعاتی معمولا در تیراژ بالا عرضه می شوند و به راحتی در دسترس عموم مردم قرار دارند. قطعا بزرگ ترین مزیت این سبک هزینه پایین تر نسبت به دیگر سبک های تبلیغاتی است.

در اینجا به صورت تیتروار به معرفی مزایا می پردازیم.

  1. هزینه کم به نسبت دیگر سبک های تبلیغاتی
  2. سهولت در دسترسی مشتریان به اطلاعات محصول و خدمت
  3. سهولت در مقایسه محصولات و خدمات برندهای مختلف
  4. حمل و نقل راحت
  5. انتقال حس مثبت به مخاطبان
  6. برندسازی
  7. کسب اعتبار
  8. معرفی محصول یا خدمت
  9. افزایش تقاضا و فروش
  10. تبادل اطلاعات مستقیم
  11.  سهولت در دسترسی و حجم بالای تکثیر
  12. انعطاف پذیری و تنوع در طرح های قابل اجرا

معایب تبلیغات در مطبوعات

معایب تبلیغات در مطبوعات در کیفیت پایین چاپ و ارائهء خدمات نمود پیدا می کند. معمولا سازمان های ارائه دهنده خدمات بر روی کاغذهای معمولی و گاها نامرغوب کار می کنند. کیفیت چاپ تبلیغات مطبوعاتی تحت چنین شرایطی در حد عالی نیست. مخصوصا اگر در پی چاپ تصاویر باشیم، این موضوع بیشتر به چشم خواهد خورد.

معایب تبلیغات در مطبوعات میبایست به نسبت نیازمندی صنف های مختلف بررسی شود. چرا که میزان تاثیرگذاری این معایب به نسبت نکته ذکرشده متفاوت است. این سبک میبایست با دقت و حساسیت ویژه نگارش شود. شلوغی صفحات باعث می شود تا یک تبلیغ به راحتی در میان انبوه مطالب گم شود. این ایرادی است که به هرحال کم یا زیاد وجود دارد. چراکه ممکن است با رعایت همهء نکات، تبلیغ هدف در میان صدها تبلیغ دیگر آن گونه که باید به چشم نیاید.

تاثیرکوتاه مدت از دیگر معایب این نوع تبلیغات می باشد. به همین دلیل است که انتخاب زمان و روز چاپ آگهی نیازمند توجه ویژه است. البته به دلیل اینکه مخاطبان این سبک معمولا با آرامش به مطالعه می پردازند و بارها صفحات را ورق زده و زیر و رو می کنند. تبلیغ بارها مشاهده شده و در ضمیر ناخودآگاه بیننده ثبت می شود که همین رخداد نتیجه ای خارق العاده است.

در انتها …

در انتها و پس از بررسی همه جانبه تبلیغات مطبوعاتی زمان تصمیم گیری نهاییست. قطعا تا به اینجا به معایب و مزایا تبلیغات در مطبوعات احاطه یافته اید. نمی توان قدرت تبلیغات آنلاین را در برابر این سبک دیرینه را انکار کرد. اما این پایان ماجرا نیست. این روزها و در دنیای رو به پیشرفت، بسیاری از مطبوعات قدیمی نیز به عرصه دیجیتال وارد شده اند.

وبسایت روزنامه های آنلاین اینترنتی از نمونه های بارز ورود مطبوعات در رسانه های دیجیتال هستند. فراتر از آن غیرقابل کتمان است که سهولت دسترسی به اینترنت در بسیاری از موارد گوی سبقت را از تبلیغات مطبوعاتی ربوده است. اما آیا روزی می رسد تا حس خوب گرفتن مجلات و روزنامه های کاغذی در دست به کلی فراموش شود؟؟ نظر خود را با راگت در میان بگذارید.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ