نقش بسته بندی در فروش از گذشته تا امروز

نقش بسته بندی در فروش از گذشته تا امروز

نقش بسته بندی در فروش اساسی و کلیدی می باشد.امروز می خواهیم به بررسی همه جانبه نقش بسته بندی از جذب مشتری برای خرید کالا تا سهولت استفاده از محصول برای تبدیل مشتری به مشتریان وفادار بپردازیم.

در مسیر برندسازی و تبدیل تولیدات یک تولید کننده به برندی مشهور و شناخته شده فاکتورهای بسیاری نقش دارند که از مهم ترین آن ها نوع طراحی محصول می باشد. توجه تولید کنندگان به روانشناسی رنگ ها، ضمیر ناخوداگاه انسان، سهولت در استفاده از کالا، خلق ایده های جدید در بسته بندی و بسیاری موارد دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. از شما دعوت می نمایم تا در ادامه با راگت همراه شوید.

نقش بسته بندی در بازاریابی از گذشته تا امروز

در دنیای تجاری گذشته تعداد تولید کنندگان محصولات در زمینه های مختلف به سختی به تعداد انگشتان دست می رسید. اینکه کالاهای تولیدی کارخانه های مربوطه در چه قالب و بسته بندی عرضه می شد از اهمیت خاصی برخوردار نبود.

چرا که تقاضا همیشه موجود و چرخه گردش مالی در جریان بود. گسترش برندهای مختلف، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای، فروش دیجیتال و اینترنتی ، بالا رفتن سطح انتظارات مصرف کنندگان، گسترش بازاریابی تبلیغاتی و … امروزه فرآیند فروش را دچار تغییر، بازار رقابتی را دگرگون و اهمیت بسته بندی های خاص و خلاقانه را دوچندان کرده است.

بررسی اهمیت بسته بندی در بازار رقابتی امروز

افزایش رقبا در بازار تولید انواع محصولات خود عاملی است که اهمیت خلق بسته بندی های مدرن و طراحی های خلاقانه را بالاتر برده است به صورتی که بسیاری از تولید کنندگان کالای خود را به اثر هنری تبدیل می کنند تا جذاب و متفاوت باشند و در یادها بمانند.

بدلیل ظهور فروشگاه های زنجیره ای خریدهای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی به وجود آمد. عاملی که میتواند احتمال فروش محصول از طریق این ویژگی را افزایش دهد بسته بندی شیک و خاص کالا است. ظهور روش های خرید اینترنتی نیز بر اهمیت این موضوع افزوده است. یک بسته‌بندی مناسب باید در کسری از ثانیه تاثیر خود را روی مشتری بگذارد‌ و هم چنین در درازمدت باعث رضایت قلبی او گردد.

ضمیر ناخودآگاه انسان و نقش آن در انتخاب های روزمره او بسیار حائز اهمیت است. مثلا اگر لغات از راست به چپ دیده شوند، بهتر در یاد می‌مانند، درحالی ‌که نشانه‌های تصویری اگر از چپ به راست قرار گیرند، تاثیر بیشتری خواهند داشت. پس میتوان به اهمیت عمیق طراحی و حتی موقعیت جایگیری محصولات در قفسه های فروشگاه ها پی برد. بسیاری از برند های معروف چه بسا به هزینه بسته‌بندی محصولات خود بیش از هزینه تمام شده کل کالا بها دهند.

طراحی یک بسته‌بندی باید بتواند در ذهن خریدار تداعی کننده کارکرد آن محصول باشد. پس اهمیت جلوه های تصویری امری کتمان ناپذیر در افزایش فروش تلقی می شود.

توجه به همه ی موارد عنون شده در نهایت افزایش فروش و چه بسا برندسازی را به همراه خواهد داشت.

نقش بسته بندی
بسته بندی

کاربرد و مهم ترین نقش بسته بندی محصولات

  1. نگهداری و محافظت : طراحی بسته بندی محصول باید به گونه ای باشد تا طول عمر کالا را حداکثر کند و محصول را تازه نگه دارد.
  2. جذابیت برای مشتری : که در مطالب فوق به بررسی آن پرداختیم.
  3. توصیف همه جانبه محصول : بسته بندی کالا باید بیانگر کاربرد محصول، تمایز با رقبا، مواد اولیه، تاریخ انقضاء و تولید، ویژگی های اساسی و موارد این چنینی باشد.
  4. ترفیع محصول : شناسایی نام تجاری و تصویر برند به بسته بندی محصول وابسته است.
  5. تصمیم گیری : در نهایت همه ی ویژگی ها با هم ترکیب شده و تصمیم گیری آخرین پله از فروش و به عهده ی مشتری است.

در راگت بخوانید: ایده های نوین، هوشمندانه و خلاقانه ی بسته بندی های مدرن

اهمیت فیزیکی بسته بندی در فروش

جذابیت های ظاهری محصول و ایده های خلاقانه در طراحی به هیچ وجه نباید به پیچیدگی های فیزیکی کالا منجر شود. تحقیقات نشان داده است که سهولت در مصرف، جایگیری مناسب کالا در دست و بهینگی ساخت نه تنها تقاضا را افزایش می دهد بلکه مصرف کنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و باعث این امر می شود که مشتریان دفعات بعدی نیز اقدام به خرید نمایند.

برای مثال بسیار دیده شده که مصرف کنندگان در باز کردن درب بسیاری از محصولات به مشکل برخورده اند. تیزی بوجود آمده پس از بازکردن درب قوطی های فلزی باعث آسیب هایی از قبیل بریدگی شده است یا بازکردن درب چسب های صنعتی که بعد از یک بار مصرف بسیار سخت می شود.

ویژگی های فیزیکی و نقش بسته بندی مناسب

  1. تناسب اندازه ی بسته با محصول
  2. تناسب شکل بسته با محتویات آن
  3. عدم کپی برداری از ایده ها در بسته بندی
  4. سهولت در مصرف
  5. سهولت در جابجایی و حمل و نقل
  6. عدم وجود توضیحات طریقه مصرف در صورت نیاز
  7. رعایت نکات ایمنی در طراحی
  8. استفاده از مواد قابل بازیافت در بسته

در انتها …

در پایان مقاله نقش بسته بندی محصول ، شایسته است به این موضوع اشاره کنیم که علایق و سلیقه ی انسان ها با یکدیگر متفاوت است. رعایت این نکته ضروری است که طراحی بسته بندی محصول همه پسند باشد اما قطعا نمیتوان انتظار داشت که مورد پسند همه ی افراد قرار گیرد. توجه به بازخورد ها، انتقادات و پیشنهادات مصرف کنندگان می تواند میزان نارضایتی را کاهش و محبوبیت را افزایش دهد.