وایرال مارکتینگ چیست؟

وایرال مارکتینگ چیست؟

هدف اصلی در این مطلب آنالیز همه جانبه ی وایرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ویروسی و بررسی رابطه ی آن با بازاریابی تبلیغاتی می باشد. از کودکی تا امروز نام ویروس برای هر کس یاداور بیماری و خطر بوده است، امروز می خواهیم به معرفی ویروسی بپردازیم که گسترش آن نه تنها دردسر به همراه ندارد بلکه در بسیاری از زمینه ها به خصوص بیزینس و کسب و کار موفقیت به ارمغان می آورد! از شما دعوت می کنیم که در ادامه با راگت همراه باشید.

بررسی وایرال مارکتینگ و عمل وایرال کردن

وایرال مارکتینگ (viral marketing) یا همان بازاریابی ویروسی، سبکی از بازاریابی می باشد که در آن مخاطب به صورت خودکار تشویق به انتقال و انتشار محتوای هدف به دیگران میشود.

واژه ی وایرال(viral) در لغت به معنای ویروسی و وایرال کردن را عمل ویروسی کردن می نامند که مفهوم کلی آن در زمینه ی مارکتینگ، انتشار اطلاعات و محتوای مربوطه به صورت ویروسی و با سیر صعودی در میان عموم مردم است.

وایرال مارکتینگ

بررسی رابطه ی بازاریابی ویروسی با تبلیغات

اگر به کشف منشأ این سبک از مارکتینگ بپردازیم به ارتباط نزدیک آن با سبک تبلیغات دهان به دهان پی میبریم .

بازاریابی دهان به دهان یا کلامی زمانی اتفاق میافتد که علاقه مشتری به محصولات یا خدمات یک شرکت در یک گفتگوی روزانه و عام به طور کاملا معمول منعکس می شود.

با مقایسه ی مفاهیم عناوین مذکور این نکته دریافت می شود که وایرال مارکتینگ در اصل نسخه ی ارتقاء یافته ی تبلیغات کلامی است که با استفاده از روش های نوآورانه می تواند به افزایش تقاضا برای محصولات یا خدمات سازمان ها منجر شود.

در بازاریابی ویروسی از انواع سبک های تبلیغات میتوان استفاده نمود اما ویژگی که به ویروسی شدن آن ها کمک می کند تشویق مخاطبان به انتشار و اشتراک گذاری چه در فضای مجازی و چه در زندگی واقعی با روش های مختلف می باشد.

محتوای بازاریابی ویروسی

محتوای بازاریابی ویروسی میتواند عکس، ویدئو، متن، فایل های صوتی یا مواردی از این قبیل باشد، اما نکته ی دارای اهمیت این است که این محتوا باید دارای ویژگی هایی باشد که بدون اجبار مردم را به اشتراک آن ها وادار کند . برای مثال این ویژگی ها میتواند در قالب طنز سبب جذب مخاطب شود.

تبلیغات وایرال

تبلیغات وایرال یا ویروسی را نمیتوان به سادگی طراحی کرد زیرا برای موفقیت نیاز به ذهن های خلاق و ایده های نو دارند. به سبب همین امر شرکت های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدی ترین نقش ها را در این مدل بازاریابی ایفا می کنند.

آن ها با طراحی تبلیغات با مفاهیم درونی و بیرونی در ذهن مخاطب رخنه کرده و باعث گسترش ویروس و هموار کردن مسیر برای رسیدن به هدف می شوند.

در انتها …

در انتها میتوان رابطه ی وایرال مارکتینگ با بازاریابی تبلیغاتی را بسیار تنگاتنگ ارزیابی کرد. انواع سبک های تبلیغاتی را میتوان به صورت وایرال یا ویروسی طراحی و از تاثیرگذاری باورنکردی آن در مقایسه با تبلیغات معمولی شوکه شد.

نتایج این امر خود را در قالب بالاتر رفتن میزان تقاضا، رونق کسب و کار، افزایش شهرت، هموار کردن مسیر برای تبدیل شدن به برند و بسیاری موارد دیگر نشان میدهند.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ