نقش طراحی در فروش

نقش طراحی در فروش

نقش طراحی در فروش ارتباط مستقیمی با نقش بسته بندی فروش دارد. به این صورت که هرکدام مکمل دیگری هستند و نقص در یکی تاثیر مستقیم در موفقیت دیگری دارد. به عبارتی هرچه به چشم خوش آید در دل می نشیند و مشتری را به خرید تشویق می کند.

در مسیر برندسازی و تبدیل تولیدات یک تولید کننده به برندی مشهور و شناخته شده فاکتورهای بسیاری نقش دارند که از مهم ترین آن ها نقش طراحی در فروش است. امروز به بررسی ابعاد این فاکتور پراهمیت در راگت می پردازیم.

بازار رقابتی امروز و نقش طراحی در فروش

در بررسی نقش طراحی در بازار رقابتی امروز اشاره به همین موضوع کافیست که رقبا روز به روز به دنبال خلق ایده های خلاقانه برای جذب مشتری و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار هستند و همچنین برنامه های ویژه ای برای جلب رضایت مصرف کنندگان قدیمی دارند.

گسترش برندهای مختلف، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای، فروش دیجیتال و اینترنتی، بالا رفتن سطح انتظارات مصرف کنندگان، گسترش بازاریابی تبلیغاتی و … امروزه فرآیند فروش را دچار تغییر و نقش طراحی در بازار رقابتی امروز را پررنگ ترکرده است.

عوامل موثر بر طراحی محصول

در طراحی محصولات عواملی وجود دارند که توجه به آن ها میزان موفقیت طرح و تقاضا را به شدت افزایش می دهد. در ادامه به بررسی همه جانبه ی این موارد خواهیم پرداخت. این موارد شامل :

  1. هزینه های کلی :

    این قبیل هزینه ها شامل هزینه مواد اولیه، هزینه تجهیزات، هزینه متغیر، هزینه حمل  نقل، هزینه پشتیبانی و … می باشد. مدیریت هزینه ها در سازمان امری ضروریست چراکه بر قیمت تمام شده ی محصول برای مشتری تاثیر مستقیم دارد و باید با ارزش کالا نزد او هم خوانی داشته باشد.

  2. نیازهای مشتری :

    توجه به نیازهای مشتری در طراحی محصول حیاتی است چراکه هدف از تولید کالا، فروش آن است و مشتریان از محصولی استقبال می کنند که با نیازهای آن ها تطابق داشته باشد. پس توجه به بازخورد های مصرف کنندگان طراحی محصول را به کمال می رساند.

  3. مد و زیبایی :

    اینکه محصول با توجه به مد های متغیر در جوامع بروز شود حائز اهمیت است . مردم همیشه به دنبال زیبایی هستند و زیبایی را دوست دارند. پس در طراحی محصول خود روانشناسی رنگ ها، جذابیت ظاهری و ضمیر ناخودآگاه انسان را در نظر بگیرید.

  4. برند :

    سبک طراحی محصول ارتباط مستقیمی با برندینگ سازمان دارد. شعار شرکت فورد این است : کیفیت، شغل اول ماست. مردم سال های سال است که از خودروهای ساخت این شرکت انتظار کیفیت بی نظیر در طراحی و ساخت دارند و آن را با برند و لوگوی مخصوص این شرکت می شناسند.

  5. کارایی :

    اینکه بازدهی و کارایی محصول شما تا چه حد و اندازه ای است. شاید مخاطبان به سبب طراحی ظاهری مناسب و جذاب  اقدام به خرید محصول نمایند اما ویژگی های ذاتی از قبیل کیفیت، ساخت، عمرمفید و کارایی مصرف کنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل می کند و آن ها را به خرید دوباره ی محصول شما علاقه مند می نماید.

  6. فرهنگ :

    عامل موثر دیگر در طراحی محصول فرهنگ غالب جامعه است . طراحی محصولی که در یک فرهنگ قابل قبول و پرطرفدار است ممکن است در فرهنگ دیگر زشت و توهین آمیز قلمداد شود. پس دقت کنید که محصول خود را برای چه سبک باورها، تفکرات، اعتقادات و پیشینه تاریخی خواهید ساخت.

  7. محیط زیست :

    توجه به ویژگی هایی مانند مواد اولیه قابل بازیافت، تجزیه پذیری در محیط زیست، عدم تولید هر نوع آلایندگی و مواردی از این قبیل که مورد توجه سازمان های کشوری و بین المللی و در بسیاری موارد پراهمیت برای مصرف کنندگان است.

  8. پشتیبانی و تعمیرات :

    طراحی محصول باید به گونه ای باشد که متخصصان خارجی قادر به انجام تعمیرات و تامین قطعات جانبی محصول در بازار امکان پذیر باشد. البته لازم به ذکر است، اگر محصول انحصارا توسط شرکت پشتیبانی و تعمیر می شود این فرایند پرسرعت انجام گیرد.
    طراحی باید به شکلی باشد که در صورت نیاز به تعمیرات، بخش مربوطه مستقل و دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر باشد. خرابی نباید از بخشی به بخش دیگر انتقال یابد تا سیستم به کلی نابود شود.

شناخت رقبا

در بازار تجاری امروز که رقابت روز به روز در حال افزایش است توجه به ایجاد و اجرای طرح های جدید و هوشمندانه ضروری است.

بررسی سطح تکنولوژی و امکانات رقبا و اینکه هر شرکت در این فهرست در چه جایگاهی قرار دارد می تواند تاثیر مستقیم بر میزان موفقیت مجموعه داشته باشد. این شناخت به سازمان ها کمک می کند تا از ایده دیگر شرکت ها کپی برداری ننمایند و طرح هایی متفاوت و منحصر بفرد ایجاد کنند.

در انتها …

در انتها شایسته است همان گونه که در پایان مقاله  نقش بسته بندی در فروش اشاره کردیم، این نکته را بیان کنیم که تفاوت در علایق و سلیقه ی انسان ها باعث می شود نتوانید همه را راضی نگه دارید و البته نگران این موضوع نباشید، توجه کنید که شما در برابر پاسخ گویی به بازخورد ها و انتقادات مسئولید اما تلاش نهایی شما این است که بهترین خودتان باشید.

همیشه و در همه جا کسانی خواهند بود که با شما هم راستا نباشند و از محصولات شما انتقاد نمایند اما دقت کنید که کدام صدا با شدت بیشتری به گوش می رسد، صدای نارضایتی یا صدای رضایت ؟! اگر صدای طرفداران خود را بیش از منتقدان می شنوید پس به شما تبریک می گویم زیرا در مسیر درست قرار دارید.

محمد دیانیان مشاور تبلیغات و برندینگ